Vinterferie uge 8

Her kan du læse mere om - Manglende optjening af løn i vinterferien - Hvis jeg bliver syg - Kontakt til Kredskontoret

Manglende ret til opsparing til løn i vinterien - uge 8

Vinterferie Greve kommunes skoler holder kollektiv ferielukket i uge 8.

Langt de fleste af jer, har opsparet ret til beta[1]ling under ferien. Nogle af jer har ikke sparet nok ferie op – typisk hvis I er blevet ansat fra medio november 2021 eller se[1]nere.

Hvis det er tilfældet, kan I tjekke følgende: 1. har i sparet ferie op fra tidligere arbejdsgiver – tjek borger.dk feriepenge info 2. har ret til feriedagpenge – hvis I er medlem af A-kassen 3. har ret til arbejdsløshedsdagpenge fra A-kassen 4. har ret til udbetaling af manglende optjente feriedage, når de efterfølgende optjenes 5. kan træffe aftale med arbejdsgiver om forskudsferie med efterfølgende modregning i optjening af betalt ferie.

Du er velkommen til at kontakte os i Greve Lærerforening eller din A-kasse. Hvis du har ret til ydelser fra din A-kasse, er det vigtigt du kontakter dem inden den 21. februar. Læs mere på Du har feriedagpenge eller brug for dagpenge ved kollektiv ferielukning | Lærernes a-kasse https://laka.dk/

Syg før eller under din ferie

Du kan få erstattet din ferie, hvis du er syg i dine 5 ugers ferie eller i den 6. ferieuge.

Der gælder forskellige regelsæt for de 5 ugers ferie og den 6. ferieuge. Uanset gælder dog, at det kun er muligt at få erstatningsferie for ferielovens 5 ugers ferie og ferieaftalens feriedage (6. ferieuge) og ikke for dage, hvor man har arbejdsfrie dage (fx 0-dage).

Hvis du er syg inden ferien og ved feriens påbegyndelse, skal du melde dig syg efter de lokale regler på første feriedag. Så har du ret til erstatningsferie de dage, du er syg i ferien.

Erstatningsferie for dine 5 ugers ferie skal placeres i ferieafholdelsesperioden fra 1. september til den 31. december året efter. Hvis du er syg i hele ferieafholdelsesperioden, overføres fire af de fem uger til afholdelse i den næste ferieafholdelsesperiode og den femte uge udbetales.

Hvis du også er sygemeldt i hele den næste ferieafholdelsesperiode, så kan ferien udbetales (dette gælder kun for barselsorlov og sygdom som feriehindring.)

Du skal indhente en lægeerklæring til din arbejdsgiver, som du selv skal betale. De første fem dages sygdom af dine 5 ugers ferie erstattes ikke (de er karensdage).

For 6. ferieuge gælder, at feriedagene skal afholdes i perioden fra 1. maj til 30. april og ellers skal udbetales. Det er arbejdsgiver, som skal betale for lægeerklæring i forbindelse med 6. ferieuge. 6. ferieuge er ikke omfattet af karensperiode.

Kontakt til Kredskontoret

Greve Lærerforening holder lukket i vinterferien fra den 20. februar til og med den 26. februar 2023.

Hvis du har brug for hjælp i ferien kan du kontakte os ved at skrive en mail til 043@dlf.org

Vi tjekker mail dagligt, og vender tilbage hurtigst muligt inden for ét døgn. Du kan muligvis også finde svar på dit spørgsmål på hjemmesiden.